Počítačová grafika

Druhy počítačovej grafiky

  • 2D, ktorá je daná dvoma dimenziami, a to výškou a šírkou
  • 3D, ktorá je daná troma dimenziami, a to výškou, šírkou a hĺbkou

2D

Podľa spôsobu vzniku a záznamu grafickej informácie, t.j. obrázky, kresby, fotografie a pod. v digitálnom tvare, poznáme rastrovú grafiku a vektorovú grafiku.

Rastrová grafika

Rastrová grafika je spôsob uloženia grafickej informácie opisom jednotlivých bodov usporiadaných v myslenej mriežke. Každý bod (pixel) má v mriežke určenú svoju presnú polohu, farbu a iné parametre, napr. priehľadnosť. Farba bodu sa dá opísať za pomoci farebného modelu, ktorý opisuje jednotlivé body miešaním základných farieb alebo farby a jasu. Množstvo použitých bitov potrebných na opis závisí od zvolenej farebnej hĺbky - ak je použitá len čierna a biela farba, stačí na opis farby jedného bodu jediný bit. Veľkosť obrázka závisí aj od rozlíšenia, ktoré sa udáva v DPI (počet bodov na palec).

Rastrový obrázok

Formáty rastrových súborov: BMP, GIF, JPEG, PNG, PSD, TIFF, TGA

Grafické editory: ACDSee Photo Editor, Adobe Elements , Adobe Lightroom, Adobe Photoshop , Capture One, Gimp, Natural Art, PhotoFiltre Studio, Skicár, Zoner Photo Studio

Výhody a nevýhody rastrovej grafiky

Výhody Nevýhody
ukladanie predlôh z reálneho sveta sú väčšinou veľmi rozsiahle
hodnoty môžu byť modifikované individuálne alebo po množstvách transformáciami dochádza k vážnym zmenám v kvalite
ľahko prenášané na rastrové výstupné zariadenia komplikovaná manipulácia s jednotlivými objektami na obrázku

Vektorová grafika

Vektorová grafika pracuje s informáciou ako s matematicky definovanými krivkami, vektormi. Programy ukladajú informáciu pomocou matematického zápisu spolu s niektorými atribútmi ako sú tvar, farba, výplň. Tvorcovia vektorovej grafiky obvykle pracujú s väčším množstvom vektorových objektov, ktoré môžu byť rôzne usporiadané a z nich sa zloží celkový obraz. Objekty sa môžu prekrývať vo vrstvách v ľubovoľnom poradí pričom je možné následne ich upraviť bez ovplyvnenia okolitých objektov.

Vektorový obrázok

Formáty vektorových súborov: AI, CDR, DWG, DXF, SVG

Grafické editory: Adobe Illustrator, Corel Draw, Inkscape, Zoner Callisto

Výhody a nevýhody vektorovej grafiky

Výhody Nevýhody
zmenšovanie a zväčšovanie obrázka bez straty kvality zložitejšie zaobsaranie obrázka
možnosť pracovať s každým obrázkom oddelene nehodí sa na zápis zložitých farebných ploch
menšia pamäťová náročnosť obrázku ak prekročí určitú náročnosť, môže byť náročnejšia na pamäť a procesor

3D

Vytvára sa modelovaním, pričom výsledkom je trojrozmerný útvar - model. Na model sa aplikuje textúra alebo shader - efekt simulujúci určitý povrch, alebo materiál. Takto vytvorený model sa umiestni do scény (sústavy modelov - prostredie) a vyrenderuje sa (proces prepočítavania svetla a správania sa objektov) výsledný obraz. Najznámejším využitím počítačovej 3D grafiky je vytváranie animácií, avšak 3D grafika je využívaná aj vo vede a priemysle

Obrázok v 3D

Grafické editory: 3D Studio Max, Blender, Cinema 4D, Google SketchUp, Rhinoceros, Xara3D