Úvod do počítačovej grafiky
Čo je počítačová grafika?
Počítačová grafika predstavuje širokú oblasť, ktorá v sebe zahŕňa kus informatiky, matematiky, dizajnu a umenia. Všeobecne ju však možno chápať ako všetky grafické znázornenia vytvorené na počítači. Z technického hľadiska je počítačová grafika odbor informatiky, ktorý využíva počítače na syntetické vytváranie umelých obrazov, na úpravu zobraziteľných a priestorových informácií nasnímaných z reálneho sveta, napr. digitálna fotografia, skenovanie 2D, 3D. Jednoducho povedané, sú to obrázky, ktoré boli vytvorené alebo upravované pomocou počítača.
Bookshear uvádza, že počítačová grafika sa stala jednou z najrýchlejšie rozvíjajúcich sa oblastí výpočtovej techniky a jej význam je zrejmý, ak vezmeme do úvahy, aké množstvo tlačív, ikon a dualogických okien je pre nás samozrejmosťou vo chvíli, keď zapneme počítač.
Podľa Sobotu predstavuje významnú súčasť v živote človeka, pretože je veľmi zložité vyhľadať oblasť, ktorá sa netýka využitia počítačovej grafiky. Človek pomocou vizuálneho vnímania prijíma približne polovicu informácií z celkového senzomotorického vnímania. Pri informáciách, ktoré sú považované za zložitejšie, sa používajú práve obrázky, ktoré pomáhajú pochopeniu zložitejších informácií.
Oblasti počítačovej grafiky
- Ilustrácie a sprievodné obrázky k textovej informácii
- Reklamné a informačné materiály a predlohy
- Počítačové spracovanie fotografických predlôh
- Prezentácie
- DTP
- Animovaná grafika (pohyblivá, často aj ozvučená)
- Grafické užívateľské rozhranie – GUI
- Technické výkresy, Computer-aided design
- Grafika pre web stránky a multimediálne diela
- Mapy, plány sídiel